Staden fick värdefull respons av invånarna via sommarens enkät

07.10.2024

Kristinestad erhöll i våras Europarådets utmärkelse för god förvaltning i kommunerna, The European Label of Governance Excellence (ELOGE). Som en del av det arbetet sändes enkäter ut till kommuninvånarna, stadens anställda och stadens förtroendevalda. Enkäterna gav en fingervisning om att det fanns upplevda brister, varpå staden valde att göra ytterligare en enkät under sommaren.  

Syftet med sommarens enkät var att samla in tilläggsinformation om de brister i stadens service som framkommit i de tidigare undersökningarna. Enkäten kunde besvaras anonymt och gav oss värdefull information om invånarnas synpunkter i olika frågor. Vi fick in över 100 svar.  

Oro över vårdfrågor, intresse för beslutsprocesser och delaktighet

Många svar tangerade vårdfrågor, vilka berör de flesta av stadens invånare. Vården är inte längre en service som erbjuds av staden, efter vårdreformen är det Österbottens välfärdsområde som producerar vårdtjänster för invånarna. Vi har sammanställt de kommentarer som gäller vården och sänt till ledande förtroendevalda samt ledande tjänsteinnehavare inom Österbottens välfärdsområde, samt bett att de återkommer till oss med kommentarer och eventuella åtgärder. Den gemensamma nämnaren var en oro bland våra invånare över att den lokala servicen körs ner. Också staden delar denna oro, beslutsfattare och tjänstemän har vädjat och försökt påverka välfärdsområdet i dessa frågor.  

Invånarna önskade också mera öppenhet kring olika beslutsprocesser; både då ärenden bereds och sedan då besluten tagits. Både föredragningslistor och protokoll publiceras i dagens läge öppet på nätet, där invånarna kan ta del av dem. Vi ska ändå utöka vår kommunikation och lyfta fram olika ärenden tydligare på webben och i sociala medier. Efter varje möte informeras media angående de beslut som gjorts. Invånarna önskade även att få ta del av besvär som inlämnats, och följa besvärsprocessen från början till slut. 

Ett flertal respondenter önskade fler möjligheter att svara på enkäter – också i pappersform, att kunna få delta i informationstillfällen och att få möjlighet att diskutera med tjänstemän och beslutsfattare.  

Språkanvändning inom staden och dess dotterbolag

Språket, främst på sociala medier men också på webbplatsen, lyftes fram. Respondenterna gav uttryck för att det finns rum för förbättringar såväl hos staden som hos dotterbolagen. Vi kan konstatera att detta i vissa fall är en fråga om resurser. Texter skrivs av ett stort antal anställda inom staden, vars modersmål kan vara svenska eller finska. Stadens två översättare behöver prioritera sitt arbete så att texterna i föredragningslistor och protokoll är felfria och att utrymme för feltolkning inte finns i dem. Ibland behöver information fås ut snabbt via webbplatsen och sociala medier och de anställda översätter då själva sina texter. Vi ska se över våra rutiner för hur vi korrekturläser texter som publiceras framöver. 

Språket vid olika diskussionstillfällen och möten fick kritik. Det nämndes att dessa ofta fungerar på två språk från början, men att man under diskussionens gång mer och mer övergår till svenska. Det kom också frågor kring varför Business Kristinestad ordnar och erbjuder fler svenskspråkiga kurser och seminarier, Business Kristinestad samarbetar med många utbildningsanordnare i Österbotten, varav de flesta är svenskspråkiga, vilket gör att kurserna ordnas/arrangeras på svenska. vilket i många fall beror på att projektsamarbeten sker med högskolorna i regionen, och projektpersonalen då arbetar på högskolans språk. 

Stadens livskraft och invånarnas trivsel med boendemiljö och skolor 

Invånarna lyfte fram stadens livskraft; vi behöver fler inflyttare och fler företag för att kunna behålla en livskraftig stad. Samtidigt påpekades det att vi också behöver bli bättre på att se till de nuvarande invånarnas trivsel.  

Övrigt som nämndes i enkäten var skötsel av vägar och allmänna områden, önskemål om en till finskspråkig lågstadieskola då det är trångt i Kantakaupungin koulu.  I svaren nämndes också att respondenterna önskar att det inte ska sparas på servicen utanför stadens centrum. 

Så här kan du följa staden i olika kanaler  

Stadens webbplats kristinestad.fi är den huvudsakliga informationskanalen. På webbplatsen finns information om stadens service och om beslutsfattande och aktualiteter. Exempelvis dessa sidor innehåller information om sådant som är på gång: 

  • På startsidan kristinestad.fi finns en nyhetsspalt som innehåller de tio senaste nyheterna. Vill du läsa fler aktualiteter finns de på adressen kristinestad.fi/aktuellt.    
  • Offentliga meddelanden (kungörelser) publiceras också på startsidan kristinestad.fi enligt samma princip som nyheterna. Samtliga offentliga meddelanden kan läsas på sidan kristinestad.fi/kungorelser.   
  • Protokoll och föredragningslistor samt tjänsteinnehavarbeslut. 
  • Information om planläggning och aktuella planer hittar du på sidan Aktuella planer där man under planerna också kan ha möjlighet att lämna in åsikter och synpunkter. 
  • På sidan lediga jobb meddelar vi om lediga arbetsplatser inom Kristinestads stad.   

Sociala medier fungerar som ett komplement till webbplatsen. Staden har några huvudkonton i sociala medier; på Facebook, Instagram och Linkedin. Därtill har ett flertal av stadens verksamheter skapat egna sidor. Du hittar hela listan med konton på sidan Kristinestad i sociala medier

Information om föreningar, företag, evenemang och bostäder  

Förutom vårdfrågor lyfte många respondenter också fram en rad andra saker som inte hör till den service som staden tillhandahåller. Respondenterna påtalade att de vill få mera information om vad som händer i staden, till exempel föreningsverksamhet, evenemang och andra fritidsaktiviteter.  

Därför vill vi passa på att puffa för Österbottens evenemangskalender, som är gratis för alla evenemangsarrangörer. Österbottens förbund står bakom kalendern, där vem som helst kan registrera sig och göra reklam för sina evenemang. De evenemang som äger rum i Kristinestad syns direkt på startsidan av stadens webbplats kristinestad.fi samt även på turismwebbplatsen visitkristinestad.fi.  

Annat som efterfrågades var information om företagens service och utbud samt information om hyresbostäder. På sociala medier kan man följa flertalet lokala företag. På Facebook finns också ett flertal offentliga grupper, som inte är stadens kanaler, där man kan informera, där företag kan göra reklam, eller man kan ge eller få information om hyresbostäder. Som exempel kan nämnas ”Kristiinankaupungin ilmoitustaulu-Kristinestads anslagstavla” eller ”Kristiinankaupungin vuokra-asunnot / Kristinestads hyresbostäder”. Använd sökfältet på Facebook för att hitta dessa grupper.  

De konton i sociala medier som staden hanterar, hittar du på vår webbplats.  

Information om KRS bostäder finns på deras webbplats; krsbostader.fi eller på deras Facebooksida.  
 
Vi tackar alla som bidragit med svar på enkäten, vi tar till oss av de synpunkter som framförts och strävar efter att kunna erbjuda ännu bättre service i framtiden. 
 

Gå till "Nyheter - delta och påverka"