Kaupunki sai asukkailta arvokasta palautetta kesällä toteutetussa kyselyssä 

07.10.2024

Kristiinankaupungin kaupunki sai keväällä Euroopan neuvoston hyvän hallinnon palkinnon The European Label of Governance Excellense (ELOGE). Tähän työhön liittyen kuntalaisille, kaupungin työntekijöille ja kaupungin luottamushenkilöille lähetettiin kyselyjä. Kyselyvastauksista kävi ilmi, että joissakin asioissa koetaan olevan puutteita, minkä vuoksi kaupunki päätti teettää kesällä vielä yhden lisäkyselyn.  

Kesän kyselyn tarkoituksena oli saada lisätietoa niistä puutteista, joita aikaisempien kyselyjen perusteella koetaan olevan kaupungin palveluissa. Kyselyyn sai vastata nimettömänä ja se antoi meille arvokasta tietoa asukkaiden mielipiteistä eri asioista. Kyselyyn vastasi yli 100 henkilöä.  

Huoli hoitoasioista, kiinnostus päätösprosesseihin ja osallisuus

Moni vastaus liittyi hoitokysymyksiin, jotka koskettavat useimpia kaupungin asukkaita. Hoitopalvelujen järjestäminen ei enää kuulu kaupungin vastuulle, vaan hoitouudistuksen myötä asukkaidemme hoitopalvelujen tuottamisesta vastaa Pohjanmaan hyvinvointialue. Olemme koostaneet hoitoasioita koskevat kommentit ja lähettäneet ne Pohjanmaan hyvinvointialueen valtuutetuille ja johtaville viranhaltijoille sekä pyytäneet, että he kommentoisivat niitä ja tiedottaisivat mahdollisista toimenpiteistä. Kyselyssä saatujen kommenttien yhteinen nimittäjä on asukkaiden huoli siitä, että paikalliset hoitopalvelut ajetaan alas. Myös kaupunki on huolissaan samasta asiasta, ja päätöksentekijät ja viranhaltijat ovat ilmaisseet huolensa hyvinvointialueelle sekä pyrkineet vaikuttamaan näihin asioihin.  

Asukkaat toivoivat lisäksi lisää avoimuutta erilaisiin päätösprosesseihin sekä asioiden valmistelun yhteydessä että päätösten tekemisen jälkeen. Sekä esityslistat että pöytäkirjat julkaistaan tällä hetkellä avoimesti verkossa, josta asukkaat voivat käydä lukemassa ne. Meidän tulee kuitenkin parantaa viestintäämme ja korostaa eri asioita selkeämmin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Jokaisen kokouksen jälkeen tehdyistä päätöksistä tiedotetaan medialle. Asukkaat toivoivat lisäksi saavansa tietoa valitusprosessien käsittelystä prosessin alusta loppuun asti. 

Useat vastaajista toivoivat enemmän kyselyitä (myös paperisena), tiedotustilaisuuksien järjestämistä ja mahdollisuutta keskustella viranhaltijoiden ja päätöstentekijöiden kanssa.  

Kielten käyttö kaupungissa ja sen tytäryhtiöissä

Kieli, ja etenkin sosiaalisessa mediassa käytetty kieli, nousi esiin kyselyssä. Vastaajat antoivat ymmärtää, että sekä kaupungilla että tytäryhtiöillä olisi parantamisen varaa tältä osin. Joissakin tapauksissa tämän voidaan kuitenkin todeta olevan resurssikysymys. Tekstejä kirjoittavat useat kaupungin työntekijät, joiden äidinkieli voi olla suomi tai ruotsi. Kaupungin kaksi kielenkääntäjää joutuvat työssään ensisijaisesti keskittymään esityslistojen ja pöytäkirjojen teksteihin, jotta niissä ei olisi virheitä eikä väärintulkinnan vaaraa. Joskus verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa täytyy julkaista tekstejä nopeasti, jolloin kukin työntekijä kääntää tekstinsä itse. Käymme läpi rutiinimme sen suhteen, miten jatkossa julkaistavat tekstit voidaan oikolukea. 

Kielenkäyttö keskustelutilaisuuksissa ja kokouksissa sai kritiikkiä. Mainittiin, että aluksi niissä usein puhutaan kahta kieltä, mutta keskustelun edetessä aletaan puhua yhä enemmän ruotsia. Esitettiin myös kysymyksiä siitä, miksi Business Kristiinankaupunki järjestää ja tarjoaa enemmän ruotsinkielisiä kursseja ja seminaareja. Business Kristiinankaupunki tekee yhteistyötä monien Pohjanmaalla toimivien koulutuksenjärjestäjien kanssa. Koska useimmat niistä ovat ruotsinkielisiä, kurssit järjestetään ruotsiksi, mikä monissa tapauksissa johtuu siitä, että hankeyhteistyötä tehdään alueen korkeakoulujen kanssa, ja hankehenkilöstö työskentelee korkeakoulun kielellä. 

Kaupungin elinvoima ja asukkaiden viihtyvyys asuinympäristön ja koulujen osalta 

Asukkaat korostivat kaupungin elinvoimaa. Tarvitsemme lisää asukkaita ja enemmän yrityksiä, jotta kaupunki voisi pysyä elinvoimaisena. Samalla huomautettiin, että meidän tulee huolehtia paremmin myös nykyisten asukkaiden viihtyvyydestä.  

Muita kyselyssä mainittuja asioita olivat teiden ja yleisten alueiden kunnossapito, toivomus toisesta suomenkielisestä alakoulusta, koska Kantakaupungin koulussa on ahdasta. Vastaajat esittivät lisäksi toivomuksia siitä, ettei säästettäisi palvelusta kaupungin keskustan ulkopuolella. 

Näin voit seurata kaupunkia eri kanavissa  

Kaupungin verkkosivusto kristiinankaupunki.fi on pääasiallinen tiedotuskanava, jossa on tietoa kaupungin palveluista ja päätöksenteosta sekä ajankohtaisista asioista. Tietoa ajankohtaisista asioista löytyy esimerkiksi seuraavilta sivuilta: 

Sosiaalinen media täydentää verkkosivujen kautta tehtävää tiedotusta. Kaupungilla on joitakin päätilejä sosiaalisessa mediassa, eli Facebookissa, Instagramissa ja Linkedinissä. Lisäksi on useita kaupungin eri toimintojen itse luomia sivuja. Löydät kaikki some-tilit sivusta Kristiinankaupunki sosiaalisessa mediassa.

Tietoa yhdistyksistä, yrityksistä, tapahtumista ja asunnoista  

Hoitokysymysten lisäksi monet vastaajista nostivat esiin paljon muita asioita, jotka eivät kuulu kaupungin vastuualueelle. Vastaajat halusivat lisätietoa siitä, mitä kaupungissa tapahtuu, esimerkiksi yhdistystoiminnasta, tapahtumista ja muista vapaa-ajanaktiviteeteista.  

Siksi haluamme mainostaa Pohjanmaan tapahtumakalenteria, joka löytyy osoitteesta events.osterbotten.fi. Se on ilmainen kaikille tapahtumanjärjestäjille. Pohjanmaan liitto koordinoi tätä kalenteria, johon kuka tahansa voi rekisteröityä mainostaakseen tapahtumiaan. Kristiinankaupungissa järjestettävät tapahtumat näkyvät automaattisesti kaupungin verkkosivun aloitussivulla kristiinankaupunki.fi sekä matkailun verkkosivulla visitkristiinankaupunki.fi.  

Lisäksi peräänkuulutettiin tietoa yritysten palveluista ja tarjonnasta sekä tietoa vuokra-asunnoista. Monia paikallisia yrityksiä voi seurata sosiaalisessa mediassa. Facebookissa on myös useita julkisia ryhmiä (jotka eivät ole kaupungin kanavia), joissa voi tiedottaa eri asioista, joissa yritykset voivat mainostaa toimintaansa ja palveluitaan, ja joissa voi jakaa tai saada tietoa vuokra-asunnoista. Esimerkkinä voidaan mainita ”Kristiinankaupungin ilmoitustaulu-Kristinestads anslagstavla” ja ”Kristiinankaupungin vuokra-asunnot / Kristinestads hyresbostäder”. Käytä Facebookin hakutoimintoa löytääksesi nämä ryhmät.  

Kaupungin hallinnoimat sosiaalisen median tilit löydät sivusta Kristiinankaupunki sosiaalisessa mediassa

Tietoa KRS asunnoista löytyy yhtiön verkkosivulta osoitteesta krsbostader.fi tai Facebookista.   
  
Kiitämme kaikkia kyselyyn vastanneita, huomioimme sen kautta esitetyt mielipiteet ja pyrimme jatkossa tarjoamaan entistä parempaa palvelua asukkaillemme.

Siirry "Uutisia - osallistu ja vaikuta"-sivulle