Stadsstyrelsens beslut 11.11.2024

12.11.2024

Stadsstyrelsen sammanträdde 11.11.2024 för att behandla ärenden på föredragningslistan. Föredragningslistan i sin helhet hittar du här.

Sammanträdesprotokollet publiceras, då det är klart, på stadens webbplats

§ 146
Kristinestads klimatplan 2025–2030
Förslaget godkändes enhälligt.

§ 147
Inkomstskattesatsen 2025
Under diskussionen föreslog Mikael Hoxell att inkomstskattesatsen ska behållas på samma nivå som tidigare, det vill säga 8,90%. Hoxell motiverade sitt förslag med att det inte är motiverat att höja inkomstskattesatsen i detta skede då det ser ut som att inkomsterna från fastighetsskatten kommer att vara högre nästa år.
Eva Lillmangs och Agneta Teir understödde Hoxells förslag.
Anja Heinänen föreslog en höjning av skattesatsen med 0,1%, det vill säga 9,0%. Heinänens förslag fick inget understöd varpå det förföll.
Petri Pihlajaniemi, Paavo Rantala och Tarja Nummela understödde stadsdirektörens förslag. De ansåg att staden måste ha en stabil ekonomisk grund att stå på och en höjning av inkomstskattesatsen är befogad.
Ordförande Söderlund konstaterade att det finns ett ändringsförslag som vunnit understöd. Stadsstyrelsen avgjorde ärendet genom omröstning där stadsdirektörens förslag är JA samt Hoxells förslag är NEJ. Omröstningen förrättades genom namnupprop:
JA: 4st (Heinänen, Nummela, Pihlajaniemi, Rantala)
NEJ: 5st (Hoxell, Lillmangs, Heir, Söderlund, Teir)
Ordförande konstaterade att Hoxells ändringsförslag vunnit mest understöd.
Stadsstyrelsen beslöt i enlighet med Hoxells ändringsförslag

§ 148
Fastighetsskattesatsen 2025
Förslaget godkändes enhälligt.

§ 149
Budget 2025 och budgetplan 2026–2027
Förslaget återremitterades för utredningar gällande Österbottens välfärdsområdets sparförslag och vilka följder det har för stadens hyresintäkter. Det finns ännu oklarheter i hur stora stadens inkomster kommer att vara gällande fastighetsskatten nästa år, vilket också ska utredas till följande möte.
Stadsstyrelsen ska behandla budgeten 2.12. Stadsfullmäktige behandlar budgeten samma kväll 2.12.

§ 150
Serviceområdet för livskrafts budgetuppföljning, rapport 7/2024
Förslaget godkändes enhälligt.

§ 151
Utlåtande över utsökningsverkets nätverk av verksamhetsställen
Förslaget godkändes enhälligt.

§ 152
Borgen för Härkmeribäckens och sidodikens grundtorrläggning
Beslutsförslaget korrigerades så att borgensförbindelsen beviljas för 36 månader, i enlighet med anhållan. I beslutsförslaget stod det 48 månader. 
Paavo Rantala föreslog att borgensförbindelse inte ska beviljas. Rantalas förslag fick inget understöd varpå det förföll. Rantala anmälde avvikande åsikt till protokollet.
Stadsstyrelsen godkände stadsdirektörens ändrade förslag.  

§ 153
Budgetändring 3/2024: Anhållan om tilläggsanslag för kostnadsställe 198030 Avfallshantering
Förslaget godkändes enhälligt.

§ 154
Budgetändring 4/2024: Anhållan om tilläggsanslag för anställandet av assistenter
Förslaget godkändes enhälligt.

§ 155
Budgetändring 5/2024: Anhållan om tilläggsanslag för kostnadsställe 050098 Upprätthållande av arbetsförmåga
Förslaget godkändes enhälligt.

§ 156
Budgetändring 6/2024: skatteintäkter och statsandelar
Ärendet avfördes från föredragningslistan. Kommer att behandlas på stadsstyrelsens följande möte.

§ 157
Behandling av revisionsnämndens utvärderingsberättelse
Förslaget godkändes enhälligt.

§ 158
Utlåtande utvecklandet av verksamheten vid Pixnekliniken
Förslaget godkändes enhälligt.

§ 159
Utlåtande: Avslutande av köptjänst för allmänmedicinska avdelningen i Kristinestad
Under diskussionen framförde stadsstyrelsen att man vill lyfta fram jämlikhetsaspekten och att invånarna i Österbotten inte behandlas jämlikt av välfärdsområdet. Man ville också meddela välfärdsområdet att man är villiga att förhandla för att säkerställa enhetens fortsatta verksamhet i Kristinestad.
På basen av diskussionen föreslog stadsdirektören två tillägg till sitt förslag:
-      Att verksamhet avslutas i Kristinestad innebär att Kristinestads invånare inte behandlas jämlikt med de som bor i orter dit vården centraliseras. Genom att koncentrera vård till några orter behandlas invånarna ojämlikt.
-      Stadsstyrelsen i Kristinestad är redo att förhandla för att säkerställa enhetens fortsatta verksamhet i Kristinestad.
Stadsstyrelsen godkände enhälligt stadsdirektörens ändrade förslag.

§ 160
Priser för tomter och tomtdelar i Skatan, område nr. två
Förslaget godkändes enhälligt.

§ 161
Ridsportlinje vid Kristiinankaupungin lukio och Kristinestads gymnasium
Förslaget godkändes enhälligt.

§162
Extra ärende: Utlåtande: Koncentration av radiologiska verksamheten till tre enheter
Stadsdirektörens förslag godkändes, stadsstyrelsen i Kristinestad avger följande som stadens utlåtande:
Stadsstyrelsen i Kristinestad kritiserar den strama tidtabellen för givande av utlåtande. Att ge utlåtande på en så här viktig fråga på så här kort tid är oförsvarbart.
Förslaget att avsluta den radiologiska verksamheten i Kristinestad saknar framsynthet och genomarbetade konsekvensbedömningarna, vilket borde vara de viktigaste grunderna när man planerar ändringar av verksamheten.
Att flytta röntgenverksamheten till Närpes kan skapa utmaningar för personer att ta sig till röntgen, eftersom restiden blir längre (drabbar arbetsgivare) och miljöbelastningen och utsläppen ökar. Det kan inte vara ändamålsenligt att människor som behöver vård ska tillbringa tid på vägarna. Det kan även minska möjligheten att få vården lokalt, om delar av den måste ske på en annan ort, samt kan bidra till bruten vårdkedja. Det vill säga, detta kan innebära att en patient besöker läkaren i Kristinestad, sänds till Närpes för röntgen, ska tillbaka till Kristinestad för utlåtande, eventuellt ett varv till via Närpes. Detta kan leda till att det så småningom inte finns förutsättningar att bedriva primärvård i Kristinestad, vilket stadsstyrelsen i Kristinestad motsätter sig å det starkaste. Syftet med social- och hälsovårdsreformen var att säkerställa en vård nära invånarna, inte att servicen flyttas längre bort. Att flytta all röntgenverksamhet till Närpes kommer därtill att belasta verksamheten där, med risk för längre väntetider samt ökad belastning för personalen.
Att verksamhet flyttas från Kristinestad innebär även att Kristinestads invånare inte behandlas jämlikt med de som bor i orter dit vården centraliseras. Genom att koncentrera vård till några orter behandlas invånarna ojämlikt.
Kristinestads stad är beredd att omförhandla hyresavtalet med Österbottens välfärdsområde gällande utrymmen vilka Österbottens välfärdsområde inte längre har användning för i Kristinestad, exempelvis radhuset vid Åldersro samt de utrymmen som dialysen använt sig av i Kristinestad, förutsatt att detta garanterar att den radiologiska verksamheten bibehålls i Kristinestad.
Stadsstyrelsen i Kristinestad föreslår en förhandlingsgrupp bestående av stadsstyrelsens ordförande, stadsfullmäktiges ordförande, stadsdirektören och tekniska direktören, att förhandlingar förs med Österbottens välfärdsområde styrelseordförande och direktör samt beslut ska fattas inför att Österbottens välfärdsområdes styrelse behandlar budgeten för 2025.
Ärendet justerades omedelbart.

Gå till "Nyheter - delta och påverka"