ÖVPH:s nyheter: färdtjänst, arbetsersättningar, receptförnyelser och hjälptjänst för barnfamiljer
Texterna är sammanfattningar av de nyheter som publicerats på Österbottens välfärdområdes webbplats.
Färdtjänsten fortsätter tills vidare som tidigare
Färdtjänster för personer med funktionsnedsättning och tjänster som stöder äldre personers rörlighet fortsätter tills vidare som tidigare. Det nuvarande avtalet gäller till och med den 31.12.2024. Avsikten är att förlänga det tills tjänsterna har konkurrensutsatts på nytt.
Kunder som har beviljats tjänsten kan fortsätta använda den på samma sätt som tidigare.
Utbetalning av arbetsersättningar försenades – en del betalas ersättning två gånger
Utbetalningen av en del arbetsersättningar försenades i Österbottens välfärdsområde. Cirka 300 klienter som i september deltog i arbetsverksamhet borde ha fått sin arbetsersättning utbetald 7.–15.10. Förseningen av utbetalningen beror på ett mänskligt misstag i samband med ibruktagandet av det nya klient- och patientdatasystemet. Frågan har utretts på måndagen den 14 oktober och arbetsersättningarna kommer att utbetalas 14.–15.10.
På grund av misstaget kommer en del klienter att få september månads arbetsersättning två gånger. I deras fall kommer det extra beloppet att dras av i samband med utbetalningen av nästa månads ersättning.
På grund av tekniskt fel styrdes begäranden om förnyande av recept fel
På grund av ett tekniskt fel i klient- och patientdatasystemet har en del begäranden om förnyande av recept styrts fel mellan den 7 oktober och den 16 oktober. Felet har åtgärdats och recept kan nu förnyas som normalt.
Cirka 600 begäranden har styrts fel. Dessa begäranden kan tyvärr inte överföras från ett system till ett annat, utan måste skickas tillbaka till patienterna. Patienterna får ett sms om att receptet skickats tillbaka ifall de i samband med förnyandet av receptet samtyckt till att Kanta-tjänsten får skicka sms till dem.
Om du mellan den 7 oktober och den 16 oktober 2024 begärt att få ditt recept förnyat och ditt recept inte har blivit förnyat inom åtta dygn eller om du fått ett sms från Kanta-tjänsten om att din begäran returnerats:
- Kan du på nytt begära att få ditt recept förnyat via MittKanta eller på apoteket och då styrs din begäran till rätt system.
- I brådskande fall bör du ta kontakt med vårdbehovsbedömningen, tfn 06 218 9000.
Be om hjälp -tjänsten guidar barnfamiljer till det stöd de behöver
Välfärdsområdet har lanserat en ny digital tjänst för barnfamiljer. Via formuläret Be om hjälp kan föräldrar, barn, ungdomar eller andra närstående skicka in en begäran om hjälp när som helst på dygnet. Vårt kundtjänstteam svarar inom 3–5 arbetsdagar. Be om hjälp -tjänsten är avsedd för icke-brådskande förfrågningar om hjälp
Föräldrar kan kontakta oss via tjänsten Be om hjälp när de är oroliga för sitt barns välmående eller för sitt eget föräldraskap och sin egen förmåga att klara sig. Utmanande situationer i familjer kan till exempel vara ekonomiska svårigheter, skilsmässa, våld i nära relationer och våld i hemmet.
Kontakten kan också tas av barnet eller den unga personen själv eller av någon som står familjen nära. Du kan fylla i online formuläret med ditt eget namn eller, om du föredrar det, anonymt.