ÖVPH:n uutiset: kuljetuspalvelut, työkorvaukset, reseptin uusiminen ja pyydä apu-palvelu

22.10.2024

Tekstit ovat yhteenvetoja uutisista, jotka on julkaistu Pohjanmaan hyvinvointialueen verkkosivustolla.

 

Kuljetuspalvelu jatkuu ennallaan toistaiseksi

Vammaisten henkilöiden kuljetuspalvelut ja ikäihmisten liikkumista tukevat palvelut jatkuvat toistaiseksi ennallaan. Nykyinen sopimus on voimassa 31.12.2024 saakka. Sitä on tarkoitus jatkaa kunnes palvelut saadaan kilpailutettua uudelleen.

Asiakkaat, jolle palvelu on myönnetty, voivat jatkaa palvelun käyttöä entiseen tapaan.

Koko uutinen ÖVPH:n verkkosivustolla

 

Työosuusrahojen maksaminen viivästyi – osalle maksu tuplana

Pohjanmaan hyvinvointialueen työosuusrahojen maksaminen on viivästynyt. Työosuusrahan syyskuussa työtoimintaan osallistuneille noin 300 asiakkaalle piti olla maksussa 7.–15.10. Syy maksun viivästymiselle inhimillinen erehdys uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton yhteydessä. Asia on selvitetty maanantaina 14.10. ja työosuusrahat saadaan maksuun 14.–15.10.

Osa asiakkaista tulee virheen vuoksi saamaan työosuusrahan syyskuun osalta kaksi kertaa. Heidän kohdallaan liikaa maksettu summa vähennetään seuraavan kuukauden maksusta.

Koko uutinen ÖVPH:n verkkosivustolla

 

Reseptien uusintapyynnöt ohjautuivat väärin teknisen virheen vuoksi

Asiakas- ja potilastietojärjestelmän teknisen virheen takia reseptien uusimisessa on ollut ongelmia 7.-16. lokakuuta. Virhe on korjattu ja reseptejä voi lähettää uusittavaksi normaalisti..

Väärin ohjautuneita uusintapyyntöjä on tullut noin 600. Näitä pyyntöjä ei saada siirrettyä järjestelmästä toiseen, vaan ne joudutaan palauttamaan potilaille. Potilaat saavat reseptin palautuksesta tekstiviestin, jos hän on sallinut viestin lähetyksen Kanta-palveluista reseptin uusinnan yhteydessä.

Jos olet tehnyt reseptinuusintapyynnön 7.-16.10.2024, eikä reseptiäsi ole uusittu kahdeksan vuorokauden kuluessa tai olet saanut Kanta-palveluista tekstiviestin reseptin uusinnan palauttamisesta:
- Voit laittaa palautetun reseptin uudelleen uusintaan OmaKannassa tai apteekissa, jolloin se ohjautuu oikeaan järjestelmään.
- Kiireellisessä tapauksessa ota yhteyttä hoidon tarpeen arviointiin, 06 218 9000.

Koko uutinen ÖVPH:n verkkosivustolla

 

Pyydä apua -palvelu ohjaa lapsiperheet tarvitsemansa tuen luo

Hyvinvointialue on ottanut käyttöön uuden lapsiperheille suunnatun digitaalisen palvelukanavan. Pyydä apua -lomakkeella vanhempi, lapsi, nuori tai muu läheinen voi jättää yhteydenottopyynnön mihin vuorokauden aikaan tahansa. Asiakasohjauksemme vastaa pyyntöihin 3–5 arkipäivän kuluessa. Pyydä apua -palvelu on tarkoitettu ei-kiireellisiin avunpyyntöihin.

Vanhemmat voivat olla yhteydessä Pyydä apua -palvelun kautta, kun he kokevat huolta lapsensa hyvinvoinnista tai omasta vanhemmuudestaan ja jaksamisestaan. Haasteellisia tilanteita perheissä voivat olla esimerkiksi taloudelliset vaikeudet, eroaminen tai lähisuhde- ja perheväkivalta.

Yhteyttä voi ottaa myös lapsi tai nuori itse tai perheen muu läheinen. Asiakas voi täyttää digilomakkeen omalla nimellään tai halutessaan pelkällä nimimerkillä.

Koko uutinen ÖVPH:n verkkosivustolla

Siirry "Uutiset"-sivulle