Budgeten för år 2025 godkändes av fullmäktige
Stadsfullmäktige godkände i måndags budgeten för år 2025. Resultatet visar ett överskott på ca 500 000 euro, vilket är en bra grund. Stadens nettobudget för år 2025 är ca 20 952 000 euro (exkl. KRS-Vatten). Kristinestad står inför både betydande utmaningar och lovande möjligheter de kommande åren. Vi ser framåt med tillförsikt och fortsätter att verka självständigt, för målsättningarna att göra Kristinestad till en intressant kommun som erbjuder en kostnadseffektiv, rätt dimensionerad och välfungerande service.
Budgeten är en plan för hur kommunens pengar ska användas och fördelas under ett år. Den visar förväntade inkomster samt utgifter för olika tjänster. Budgeten hjälper kommunen att prioritera sina resurser och säkerställer att det finns pengar till de viktigaste verksamheterna.
Budgeten består av olika delar. Den berättar vilka inkomster kommunen har, varifrån inkomsterna kommer, hur pengarna används och vilka investeringar man planerar att göra.
Fullmäktige sätter mål och fördelar pengar till kommunens olika verksamheter.
De olika verksamheterna följer upp hur pengarna används och rapporterar till sina respektive beslutandeorgan, dvs. nämnderna och stadsstyrelsen. Tre gånger per år görs också budgetuppföljningar till stadsfullmäktige som är det högsta beslutandeorganet i kommunen.
Inkomster och inkomstkällor
Stadens inkomster består främst av skatter och statsbidrag. I 2025 års budget utgör skatteintäkterna 52,5 %, statsandelarna 24,1 %, och verksamhetsinkomsterna 23,3 % av stadens intäktsbas.
Skatter betalas av invånare och företag. Invånarna betalar kommunalskatt, dvs. en procentandel av vad de tjänar i lön. Fastighetsskatt betalas för byggnader och mark som finns inom kommunen. Det är kommunen som beslutar hur stor kommunalskatten och fastighetsskatten är. Kommunen får också del av samfundsskatten, dvs. en skatt på företagens vinster som staten samlar in. En del av samfundsskatten går till kommunen där företaget är verksamt.
Statsandelar: Kommunen får pengar från staten för att ordna basservice, för att ordna undervisning och kultur, och för att kompensera för skattebortfall. Hur mycket pengar en kommun får i statsandelar räknas ut utifrån olika faktorer som t.ex. invånarantal, åldersstruktur, arbetslöshet, tvåspråkighet, befolkningstäthet, befolkningens utbildningsnivå, eller antalet studerande i gymnasier.
Inkomster från försäljning kommer från varor och tjänster som säljs till ett pris som normalt täcker kostnaderna.
Största delen av stadens tjänster är gratis för invånarna, men för en del tjänster tar staden avgifter, t.ex. inom småbarnspedagogik. Avgifter som staden får in för en tjänst täcker ändå oftast inte kostnaderna för att producera tjänsten. Ibland ställer lagen krav på hur stora avgifter staden kan ta.
Andra inkomster är bla. understöd och bidrag, samt övriga verksamhetsintäkter.
Vad behövs pengarna till?
Största utgiften för kommunen är personalens löner (53 %). Man köper också olika tjänster (19 %), införskaffar material och råvaror (11 %), delar ut bidrag i olika former (3 %), betalar ränta för de lån kommunen har (2 %) och en hel del pengar går också till avskrivningar, vilket är ett sätt att dela upp kostnaden för saker som håller länge över antalet år de förväntas användas (till exempel byggnader eller olika maskiner).
Rent konkret finns det inom Kristinestad fyra olika förvaltningar, som sköter olika delar av kommunens verksamhet. De får alla varsin egen budget, dit man räknar externa verksamhetsbidrag som är bindande mot fullmäktige.
Serviceområdet för tekniska tjänster får 4,07 miljoner euro. Serviceområdet för tekniska tjänster upprätthåller och utvecklar Kristinestads fysiska miljö, det vill säga allt som vi ser runt om oss då vi rör oss i staden. I dess uppgifter ingår mätning, inspektion, underhåll och reparation. Serviceområdet ser till att det är bra att bo i Kristinestad och att gå eller köra på gator och vägar endera med cykel, traktor eller bil. Serviceområdet lägger grunderna för framtidens hållbara boende och arbetsplatser med hjälp av planläggning. Balansenheten KRS-Vatten som lyder under serviceområdet ansvarar för att staden har förstklassigt dricks- och bruksvatten.
Serviceområdet för utbildning får cirka 11,68 miljoner euro. Serviceområdet för utbildning ordnar högklassig undervisning på båda inhemska språken ända från småbarnspedagogik upp till gymnasienivå. Serviceområdet har fyra helt tvåspråkiga daghem, sex grundskolor (4 svenskspråkiga och 2 finskspråkiga) samt ett finskspråkigt och ett svenskspråkigt gymnasium.
Serviceområdet för välfärd får drygt 2,35 miljoner euro. Serviceområdet för välfärd skapar gemenskap, livskraft och meningsfulla fritidsaktiviteter för kommunens invånare. Serviceområdet erbjuder en bred skala av tillgängliga idrotts-, kultur- och bildningsmöjligheter och arbetar för ungdomarnas och invandrarnas delaktighet. Hit hör bl.a. museer, bibliotek, simhall och andra motionstjänster. Kristinestad har också ett aktivt medborgarinstitut som erbjuder kurser i allt från keramik och yoga till restaurering av mopeder. Vid Lappfjärds folkhögskola utbildas framtidens ljudtekniker, musiker och producenter.
Serviceområdet för livskraft får drygt 2,85 miljoner euro. Serviceområdet för livskraft stöder och utvecklar kommunens övriga verksamhet. Serviceområdet har uppgifter i anslutning till kommunikation, anvisningar, arkivering och översättning. Serviceområdet sköter administrationen av stadens ekonomi och personalförvaltning och har också hand om kommunens informationsteknik, informationssäkerhet och dataskydd. Vid servicepunkten får invånarna hjälp med olika myndighetsärenden.
Investeringar
Kristinestad planerar också investeringar för år 2025.
Tekniska serviceområdet, som investerar för 3,1 miljoner euro (eller netto 2,6 miljoner eftersom man också får investeringsinkomster på 0,46 miljoner), planerar att bygga och förbättra gator, vägar, cykelvägar, och påbörja byggandet av en ny lekpark. Man satsar även på underhåll av befintliga gator och vägbelysning. Kommunen ska också renovera olika byggnader och planera för framtida renoveringsbehov.
Serviceområdet för livskraft investerar för drygt 0,8 miljoner euro i aktiekapital för Kristinestads Bostäder och i grundkapital för Sydösterbottens utbildnings- och sysselsättningssamkommun som kommer att ordna arbetskrafts- och sysselsättningstjänster då den servicen överförs från staten till kommunerna år 2025.
Därtill investerar KRS Vatten, som ansvarar för vattenförsörjningen, nästan en miljon euro. Pengarna går då till vattenledningsnätet, sanering av pumpstationer, till reningsverket, till planering av vatten och avlopp samt andra oförutsedda investeringar.
Investeringarna på totalt 4,9 miljoner euro är viktiga för att Kristinestad ska fortsätta vara en funktionell och hållbar stad för invånarna.