ÖVPH-nyheter: Hyror justeras, val av plats för vård och hjälp med ÖVPH-appen

09.05.2025

Hyrorna för boendeservicen harmoniseras – hyran för en del klienter höjs

Från och med 1 augusti föreslås en förändring av hyrorna och hyresprinciperna för boendeenheterna inom välfärdsområdet. Syftet är att harmonisera hyrorna och skapa en enhetlig hyresstruktur, då nuvarande system lett till stora variationer. Förändringarna berör klienter på äldreboenden, boenden för mental- och missbrukarvård samt funktionshinderservice. Hyresnivåerna ska nu motsvara de verkliga kostnaderna, och klienthyrorna kan höjas högst till de belopp som FPA fastställt för pensionärer, dvs. 712 euro i Vasa och 624 euro i övriga kommuner. Höjningarna fördelas över flera år, och för vissa kan hyreshöjningen kompenseras med en lägre vårdavgift. Totalt berörs ca 770 klienter.

Läs hela nyheten på Österbottens välfärdsområdes webbplats.


I höst kan du få vård även på andra social- och hälsocentraler

Från och med den 1 september 2025 kan invånarna i Österbotten få kortvarig vård på vilken skötar- eller läkarmottagning som helst inom välfärdsområdet. Detta gör det möjligt att få vård snabbare vid långa väntetider på den egna enheten. För långtidssjukdomar och rådgivningstjänster krävs en kontinuitet, men invånarna kan byta enhet för dessa tjänster var sjätte månad. Vårdbehovet bedöms per telefon eller digitalt, och invånarna kan välja en annan mottagning om den är max 50 km bort. Ändringarna genomförs tack vare ett gemensamt patientdatasystem och träder i kraft i höst.

Läs hela nyheten på Österbottens välfärdsområdes webbplats.


Ny digital sjukvårdsmottagning – frågor om ÖVPH-appen besvaras via växeln

Österbottens välfärdsområde testar en ny digital sjukvårdsmottagning från och med mitten av april. Till en början kommer hälften av välfärdsområdets invånare att ha tillgång till den digitala mottagningen. Man har skickat ut ett brev till de kunder som deltar. Tjänsten fungerar genom ÖVPH-appen och kan även nås via webben. För att undvika överbelastning uppmanas försökspersonerna att bara använda chatten vid verkligt behov. Om du har frågor eller behöver råd om hur du laddar ner appen eller använder chattjänsterna kan du kontakta välfärdsområdets växel antingen genom att ringa 06 218 1111 eller via växelns chatt. Du hittar chattjänsterna också via välfärdsområdets webbplats genom att klicka på Starta chatten i det högra nedre hörnet på webbplatsen.  

Läs hela nyheten på Österbottens välfärdsområdes webbplats.

Gå till "Aktuellt"