Kristinestadsborna är nöjda med kommunens service
Enligt den nyligen utförda enkäten Kristinestad 2035 är Kristinestads invånare mestadels nöjda med den service som kommunen erbjuder. Mest beröm fick simhallen, hela 90 % av invånarna var mycket eller ganska nöjda med simhallens service. Särskilt nöjda var invånarna också med biblioteken, motions- och idrottstjänsterna, andra fritidstjänster samt vattenförsörjningen. Över 80 % av respondenterna som bor i Kristinestad var ganska eller mycket nöjda med alla dessa. Även skolor och småbarnspedagogiken samt muséerna, medborgarinstitutet och kulturverksamheten fick beröm, och likaså skötseln av parker och båtplatser.
Minst nöjd var man med kommunens bostadsutbud (32 % var ganska eller mycket nöjda, 34 % var ganska eller mycket missnöjda) och underhållet av gator och vägar (36 % var ganska eller mycket nöjda, 41 % var ganska eller mycket missnöjda).
-En del av vägarna är statliga. Det är möjligt att alla respondenter inte vet vilka vägar som omfattas av stadens underhållsansvar, påpekar stadsdirektör Mila Segervall.
Enligt respondenterna finns det saker som man kunde förbättra även inom ungdomsarbetet, kommunens utbud på tomter, underhållet av de offentliga byggnaderna samt gatubelysningen.
-Speciellt positivt är att respondenterna som bor i byarna var minst lika nöjda med stadens service som de som bor i stamstaden. De svenskspråkiga respondenterna var något nöjdare med servicen än de finskspråkiga respondenterna, berättar ledningens assistent Iida Kukkonen.
Ungefär en tredjedel av respondenterna önskade mer kommunala tjänster.
-En stor del av kommuninvånarnas önskemål anknyter till servicen inom hälsovården eller äldreomsorgen som efter social- och hälsovårdsreformen inte längre ingår i kommunens ansvar. En del av respondenterna önskade också fler butiker, men inte heller detta hör till den service som kommunen erbjuder. Kommunen ska givetvis främja hälsan och företagsamhet på många sätt, men vi kan inte ordna dessa tjänster som en del av kommunens service, konstaterar stadsdirektör Mila Segervall.
Vidare konstaterar Segervall att det också framkom sådana önskemål som är möjliga att genomföra, såsom till exempel fler hobbymöjligheter till barn och unga. De som önskar få fler tjänster skulle helst finansiera de nya tjänsterna genom att skära ner på annan service.
Om staden i framtiden skulle bli tvungen att skära ner på servicen, skulle 50 % av respondenterna som bor i Kristinestad i första hand spara på underhållet av parker. 42 % skulle i första hand spara på kulturtjänsterna (biblioteket, museerna, medborgarinstitutet), och 23 % skulle spara på idrotts- och fritidstjänsterna. Däremot anser över 90 % att man i första hand inte ska spara på dagvården, skolväsendet, ungdomsarbetet eller underhållet av gator och vägar.
Enkäten Kristinestad 2035 besvarades av totalt 154 personer varav 86 % bor permanent i Kristinestad. Resultaten från enkäten används i utarbetandet av den nya kommunstrategin. Strategin ska behandlas av stadens beslutande organ under hösten, och träda i kraft i början av 2026.