Hoitotakuu
Terveydenhuoltolaissa (1326/2010, § 55) säädetään hoitotakuusta, eli ajasta, jossa potilaan on päästävä hoitoon. Hoitotakuu koskee kiireetöntä hoitoa. Potilaan on arkipäivisin virka-aikana välittömästi saatava (5 minuutin kuluessa) yhteys perusturvakeskukseen. Yleensä terveydenhuollon ammattihenkilö tekee hoidon tarpeen arvioinnin puhelinyhteyden aikana. Jollei arviota voida tehdä heti (vastaanotolla tai puhelimitse), se on tehtävä viimeistään kolmantena arkipäivänä siitä, kun potilas otti yhteyden perusturvakeskukseen. Perusterveydenhuollossa kiireetön hoito on järjestettävä kolmessa kuukaudessa ja suun terveydenhuollossa kuudessa kuukaudessa. Alla olevasta taulukosta saat tietoja kiireettömän hoidon jonotustilanteesta. Tietoja päivitetään joka neljäs kuukausi.
Puh.yht. terveyskeskus
Hoidon tarpeen määrittely
Hammaslääkärin vastaanotto
Lääkärin vastaanotto
Laboratorio
Röntgen
Sairaanhoitajan vastaanotto
Terveydenhoitajan vastaanotto
virka-aikana heti, ruuhkan sattuessa soittojärjestyksessä
puhelimitse välittömästi
4 viikkoa
noin 2 viikkoa
seuraava arkipäivä
seuraava arkipäivä
välittömästi
seuraava arkipäivä