Vårdgaranti
I hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010, §55) finns stadgat om vårdgaranti, dvs inom vilken tid patienten bör få vård. Vårdgarantin gäller icke-brådskande vård. En patient ska vardagar under tjänstetid omedelbart (inom 5 minuter) kunna få kontakt till vård- och omsorgscentralen. En bedömning av vårdbehovet görs i allmänhet vid telefonkontakten av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården. Ifall inte en bedömning av vårdbehovet kan göras direkt (på mottagningen eller per telefon), ska det ske senast inom 3 vardagar från det att patienten tog kontakt. Inom primärhälsovården ska icke-brådskande vård göras inom 3 månader och inom munhälsovården ska vården påbörjas inom 6 månader. I tabellen nedan finns information om kösituationen för icke-brådskande vård. Uppgifterna uppdateras var 4:e månad.
Tel.kontakt till hålsocentralen
Värdering av vårdbehov
Tandläkarens mottagning
Läkarmottagning
Laboratorium
Röntgen
Sjukskötarens mottagning
Hälsovårdarens mottagning
genast under tjänstetid, i telefonkö samtalsordning
telefonkontakt genast
4 veckor
ca 3 veckor
följande vardag
följande vardag
genast
följande vardag