Omat Hoodit-kampanjen utmanar unga att berätta hur de har det

14.05.2020

omathoodit

Omat Hoodit ("egna hoods") -kampanjen, som är riktad till unga i regionstäder och som pågår under ett år, startade måndagen 4.5.2020. Kampanjen erbjuder de unga i 24 regionstäder en möjlighet att få sina röster hörda.

Omat Hoodit utmanar de unga att berätta hur de har det, om deras tankar och att lyfta fram de bästa sidorna av sina hemstäder.

Eftersom det är viktigt att lyssna på unga och ha en positiv livsinställning, utmanar även Finlands populäraste YouTube-komedigrupp Justimus Films de unga att svara på Omat Hoodit-utmaningen i sin video nedan. Justimus är också med i juryn för Omat Hoodit-kampanjen.

”Nu har man chans att använda sin fantasi, vara kreativ och berätta om sina känslor. Det är fint att de unga utmanas att granska vardagen med hjälp av konst”, konstaterar Sami Harmaala från Justimus-gruppen.

Projektet Flexibla skolningsmodeller som genomförs av nätverket för regionstäder utmanar först ungdomarna att berätta om hur de har det under denna ovanliga tid och berätta om vad de tänker göra allra först i sina hemstäder då de sociala restriktionerna upphör.

Unga mellan 10 och 22 år som bor i städerna som är med i kampanjen kan delta i denna tävling som startade måndagen 4.5 med en video, bild, teckning eller text. Målet med kampanjen är att utmana ungdomar att se på sin vardag ur en positiv synvinkel. Man kan delta i utmaningen fram till 31.5.2020.

Deltagarnas verk publiceras i Omat Hoodit -kampanjens sociala medier under vårens lopp.

Tilläggsuppgifter om tävlingen och hur verket skickas in finns på: www.omathoodit.fi. Sidan är på finska men man kan sända in sitt bidrag på svenska.

I juni väljs vinnaren bland dem som deltagit i den första Omat Hoodit-utmaningen. Vinnaren får ett Segway Ninebot ES2 -elsparkbräde och får delta som assistent i inspelningen av Justimus nya tv-serie Duo 2 som spelas in i augusti-september 2020.

Lokala priser är:

  1. en timmes användning av SUP – bräda samt pizza för 4 personer
  2. tre timmars användning med kajak samt presentkort till Kristine Cafe & Cakes för 2 personer
  3. biljetter till Bio Dux samt presentkort till Kristine Cafe & Cakes för 4 personer

För genomförandet av Omat Hoodit-kampanjen ansvarar projekten inom Nätverket för regionstäder, vilka finansieras av Arbets- och näringsministeriet tillsammans med företagslivet och Kansainvälisyyden hyödyntäminen ulkomaisen työvoiman saatavuudessa. Södra Österbottens förbund ansvarar för koordineringen av projektets finansiering.

I Omat Hoodit kampanjen deltar: Alavo, Vittis, Idensalmi, Ikalis, Imatra, Kalajoki, Kauhajoki, Kauhava, Keuru, Kristinestad, Kurikka, Letala, Loimaa, Parkano, Brahestad, Raumo, Riihimäki, Salo, Sastamala, Nyslott, Nystad, Valkeakoski, Varkaus, Ylivieska.

 

Mera information om Omat Hoodit-kampanjen:

Henry ’Osku’ Ketola, tfn 050 349 8410, henry.ketola@kurikka.fi 

Minna Pappi, tfn 040 353 4794 / minna.pappi@iisalmi.fi  

Helena Patoranta / Flexibla utbildningsmodeller -projektet 
tfn. 050 320 5983 eller helena.patoranta@krs.fi 

 

Omat Hoodit:
OmatHoodit.fi
Omat Hoodit Facebook
Omat Hoodit Instagram

Justimus:
Justimus Youtube
Justimus Instagram
Justimus Facebook

DUO – YLE Areena

Segway Ninebot
Segway Ninebot Youtube

 

Gå till "Aktuellt"