Nyheter enligt månad
30.10.2018

Pressmeddelande 30.10.2018: Junior Achievement Europe premierar Kristinestads högstadieskola

Pressmeddelande 30.10.2018

Junior Achievement Europe premierar Kristinestads högstadieskola

Som enda finländska skola kommer Kristinestads högstadieskola att premieras med den europeiska utnämningen, Årets entreprenöriella skola. Utnämningen är ett tecken för det betydelsefulla arbete som skolan gjort inom företagsamhetsfostran i Finland.

Ung Företagsamhets rf:s europeiska takorganisation, JA (Junior Achievement) Europe, delar ut The Entrepreneurial School (TES) Award - utnämningen för fjärde året i rad. Totalt premieras 17 skolor från lika många länder.

Lärare i handels ämnen och vicerektor Margita Engelholm samt bildningsdirektör Maarit Söderlund kommer att ta emot TES Award - utnämningen i Wien den 7:e november.

I Kristinestads högstadieskola har man möjlighet att välja kurser i företagsamhet. Skolan har sedan 2006 använt Ung Företagsamhet rf:s studieprogram UF Ett år som företagare, som betyder att man driver ett företag under ett år som en del av sina studier. Kristinestads högstadieskola har även ett mångsidigt nätverk och samarbete med stadens näringsliv.

Ung Företagsamhet rf. är en allmännyttig förening som erbjuder skolor studieprogram som stöder barn och ungdomars kunskaper inom företagsamhet, arbetslivskompetens och ekonomi. JA Europe är det mest omfattande nätverket inom företagsamhetsfostran i Europa. Mer än 3,5 miljoner barn och ungdomar i 40 länder runtom i Europa får ta del av dessa program i sin skola.

YES Österbotten koordinerar Ung Företagsamhet rf:s verksamhet i Österbotten.

Mera information:
Regionchef Inger Aaltonen, YES Österbotten, inger.aaltonen@vaasa.fi, 0400 871 480
YES nätverket: https://www.yesverkosto.fi/yes/?lang=sv
Ung Företagsamhet rf.: https://nuoriyrittajyys.fi/sv/ung-foretagsamhet/